A TV2 és az m1 már használja a gyermekbarát-jelzést


A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának elemzése szerint a médiaszolgáltatók jelentős része eleget tett a korhatári besorolásra vonatkozó törvényi kötelezettségnek – tájékoztatta az NMHH szóvivői irodája hétfőn az MTI-t.

A kiskorúak védelmében korhatárjelzéssel kell ellátni a tévéműsorokat, kivéve többek közt a híradókat, a sportműsorokat, a reklámokat, és a műsorrendet közlő újságoknak, honlapoknak is ki kell tenniük a minősítő karikákat a műsorcímek mellé.

A médiatanács csütörtökön elfogadott jelentése szerint a 21 elemzett csatorna, valamint a műsorrendjüket közlő 58 újság, honlap többsége a kategóriának megfelelő minősítést a hatósági ajánlásnak megfelelően végezte el. Az egyetlen nem kötelező jelzés, a gyermekbarát-piktogram használata azonban nem terjedt el. Ezt a kisfiút ábrázoló ikont az elemzett adásnapon egyedül a TV2 használta. A Duna Tv csak beharangozó képernyőszöveggel különböztette meg óvodásoknak szóló műsorát.

A hatóság azonban e vizsgálaton kívül tapasztalta már, hogy az m1 is alkalmazza a jelzést Csudaszombat című, kifejezetten kicsiknek szóló műsorainak megkülönböztetésére.

A közlemény szerint a piktogram használata azért különösen fontos, mert a legfrissebb NMHH-s kutatás adatai szerint a szülők a 8–11 éves gyerekek háromnegyedét, a 12–14 évesek felét ellenőrzik, hogy mennyi ideig és milyen műsorokat néznek.

A tévécsatornák honlapjai közül csak haton tüntették fel a besorolással kapcsolatos jelzéseket (RTL Klub, TV2, Filmmúzeum, Hálózat Tv, Story4, Story5). A kilenc, teletexttel rendelkező adó közül a Hír TV nem közölte műsorai besorolását. A vizsgált 10 nyomtatott, 5 internetes műsorújság és a 24 napilap műsorrovatainak többsége az ajánlásnak megfelelően jelent meg. A Bors, a Magyar Nemzet, a Népszabadság Magazin, a Népszava, a TV Plusz, a Heti Tv magazin és az animare.hu oldal nem jelezte a műsorszámok címe mellett a korhatár-kategóriát.

A televíziók közül 21 közszolgálati és kereskedelmi adót érintett a vizsgálat. A műsorelemzők az m1, az m2, a Duna Tv, az Autonómia Tv (Duna 2), az RTL Klub, a TV2, az ATV, az Echo Tv, a Filmmúzeum, a Hálózat Tv, a Hír Tv, a Life Network, a Muzsika Tv, az Ozone Network, a Paprika Tv, a Pax Tv, a Spektrum, a Spektrum Home (Deko), a Story4, a Story5 és a Vital Tv műsorát vizsgálták.



Kapcsolódó